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Research Policy 2025/2026
Programma di Research Policy:
RESEARCH POLICY (L-16)
Questo corso offre una panoramica sulla globalizzazione della scienza, della tecnologia e dell'innovazione, comprese le tendenze globali nel modo in cui la conoscenza viene prodotta e distribuita, lo sviluppo delle istituzioni e la politica globale. Mostra come il cambiamento tecnologico e l'innovazione siano influenzati dal ruolo dei paesi emergenti nella generazione di conoscenze scientifiche e tecnologiche e dalle multinazionali, e come le riforme in materia di diritti di proprietà intellettuale e commercio mondiale siano state influenzate dai flussi sempre più internazionali di conoscenza, tecnologia e innovazione. Affronta le principali tendenze della politica globale, tra cui un significativo spostamento verso la ricerca scientifica privata, il cambiamento nella distribuzione delle conoscenze scientifiche e tecniche e una maggiore consapevolezza da parte dei responsabili politici dell'impatto economico e tecnologico dell'attività scientifica. Il corso si concentrerà sulla definizione di un programma di ricerca che fornisca raccomandazioni alle agenzie di finanziamento su argomenti poco studiati e altamente rilevanti, e fornirà anche linee guida per l'ottimizzazione degli sforzi di ricerca al fine di evitare sovrapposizioni e, ove possibile, colmare le lacune nello spettro globale e nelle iniziative nazionali. Il corso riunisce le principali intuizioni concettuali alla base dell'impegno dell'Europa verso un programma di ricerca che attui l'innovazione aperta, la scienza aperta e l'apertura al mondo, ed evidenzia le azioni già in corso o in fase di preparazione. Un programma strategico di ricerca e innovazione affronta questioni quali: come trarre vantaggio e accedere alle conoscenze e alle competenze disponibili? Come promuovere l'accumulo di conoscenze e competenze? E come colmare le lacune nelle conoscenze? La seconda parte del corso fornirà un'analisi approfondita delle infrastrutture di ricerca europee con un impatto globale nei settori dei dati, dell'energia, dell'ambiente, della salute e dell'alimentazione, delle scienze fisiche e dell'ingegneria, nonché dell'innovazione sociale e culturale. PREREQUISITI: Trattandosi di elementi fondamentali, non sono richieste conoscenze pregresse di sociologia dei processi culturali e comunicativi.
Objectives
CONOSCENZE:
(1) Conoscenza della tradizione filosofica;
(2) Competenze ermeneutiche;
(3) Capacità di istituire connessioni (anche interdisciplinari) tra determinazioni di pensiero ed epoche;
(4) Consapevolezza delle problematiche relative alla metodologia storiografica;
ABILITÀ
(1) Capacità di analisi delle fonti;
(2) Capacità di applicazione degli strumenti teoretici e metodologici atti a consentire autonomia di ricerca, riflessione critica e comprensione;
(3) Capacità di produrre una visione d’insieme organica e sistematica;
(4) Capacità di gestire e interpretare autonomamente le fonti storico-bibliografiche e d’individuare connessioni tra fasi diverse di processi e correnti filosofiche, artistiche e culturali;
AUTONOMIA: (1) Capacità di formulare un giudizio critico indipendente su questioni economiche e culturali; (2) Capacità di gestire e interpretare autonomamente fonti storico-bibliografiche e di individuare connessioni tra diverse fasi dei processi economici e culturali. COMUNICAZIONE: (1) Capacità di comunicare, condividere e diffondere informazioni, idee, problemi e soluzioni con specialisti e non specialisti.
General. Come to class prepared. This means read and think about the text carefully before each class. Reading the text in preparation for class is not optional. It is required. Reading assignments will be evaluated. Attendance is required and will be checked on a daily basis. Attendance counts toward the assessment of the final grade in the following way. Four absences will be tolerated without academic penalty; each absence after the fourth will result in a reduction of one points of the total of 30 points for the course up until the tenth absence, which results in failure for the course. A maximum of nine absences will be allowed without failure for the course. Papers. Two papers will be required for the course. The first paper, approximately three pages in length, will be due on ??? The second paper, approximately five pages in length, will be due on ??? Please type double‑spaced. Incorrect format, grammar, or spelling will reduce the grade as will late submission. Note. Correct format, grammar, and spelling comprises part of all grades. Unethical practices, such as plagiarism in papers or cheating on exams, will result in failure for the course. Exams. Two exams will be given, a mid‑term on ???, and a final exam on ???
Grade Determination
Class Participation 10%
First Paper 15%
Mid‑term Exam 25%
Second Paper 25%
Final Exam 25%
The grades will be expressed according to the following scheme:
EXCELLENT (28-30): optimal ability of exposition and critical analysis of the texts considered in the classroom; optimal ability self-orientation among the themes considered in the classroom; excellent ability of mastering termini technici that are specific of the discipline.
MEDIUM (24-27): average knowledge of the subject matter and of the texts considered in the classroom; good ability of synthesis and analysis; good ability of expression and mastering termini technici that are specific of the discipline.
SUFFICIENT (18-23): Minimal knowledge of the reading material; limited ability of synthesis and analysis; scarce ability of mastering termini technici that are specific of the discipline.
NEGATIVE (exam not passed): Missed knowledge of the reading material and/or important mistakes in the understanding and the presentation of the content; non-ability mastering termini technici that are specific of the discipline.
Schedule and Reading Assignments
1-Day, Month 2026 Introduction to Research Policy (slides)
2-Day, Month 2026 Introduction to Innovation Economics (slides)
3-Day, Month 2026 Research Agenda (Kingdon, ch. 1, p. 1-20)
4-Day, Month 2026 Inside of Government (Kingdon, ch. 2, p. 21-44)
5-Day, Month 2026 Outside of Government (Kingdon, ch. 3, p. 45-70)
6-Day, Month 2026 Policy Window (Kingdon, ch. 3, p. 165-195)
7-Day, Month 2026 Open Innovation (EU-RTD, ch. 1, p. 11-30)
8-Day, Month 2026 Open Science (EU-RTD, ch. 2, p. 33-55)
9-Day, Month 2026 Open to the World (EU-RTD, ch. 2, p. 59-79)
10-Day, Month 2026 Research Infrastructures Policy (ESFRI, part 1, p. 7-31)
11-Day, Month 2026 Landscape Analysis of Domains (ESFRI, part 2, p. 37-114)
12-Day, Month 2026 Data (ESFRI, part 2, p. 41-47)
13-Day, Month 2026 Energy (ESFRI, part 2, p. 49-60)
14-Day, Month 2026 Environment (ESFRI, part 2, p. 63-65)
15-Day, Month 2026 Health & Food (ESFRI, part 2, p. 77-87)
16-Day, Month 2026 Physical Sciences & Engineering (ESFRI, part 2, p. 89-103)
17-Day, Month 2026 Social & Cultural Innovation (ESFRI, part 2, p. 105-114)
18-Day, Month 2026 Humanities (ESFRI, part 2, p. 111-112, 185-190)
19-Day, Month 2026 Social Sciences (ESFRI, part 2, p. 112, 229-233)
20-Day, Month 2026 Big data (ESFRI, part 2, p. 112-115, p. 193)
21-Day, Month 2026 Conclusion (ESFRI, p. 149-161)
References
MANDATORY (all open access)
European Commission Directorate-General for Research and Innovation (2015): Open Innovation, Open Science, Open to the World – A Vision for Europe, Luxembourg: Publication Office of the European Union. DOI 10.2777/061652.
European Strategy Forum Research Infrastructures (2021): Strategy Report Research Infrastructures: Roadmap 2021. Brussels: Science and Technology Facilities Council. ISBN 978-88-943243-6-5.
Kingdon, John W. (2014): Agenda, Alternatives, and Public Policies (2nd ed.). Harlow: Pearson. ISBN 978-1-269-37450-6.
OPTIONAL You will not be asked to read the book (all open access) in its entirety. You will be asked instead to select an argument of your choice and prepare a report.
Archibugi, Daniele/Filippetti, Andrea (2015): The Handbook of Global Science, Technology, and Innovation. London: Wiley. DOI:10.1002/9781118739044.
Chesbrough, Herbert W. (2003): Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. ISBN 1-57851-837-7.
European Commission Directorate-General for Research and Innovation (2015): Bridge over Troubled Waters? The Link between European Historical Heritage and the Future of European Integration: Insights from Social Sciences and Humanities Research on Reflective Societies. Luxembourg: Publication Office of the European Union. DOI 102777/534076.
Pozzo, Riccardo (2021): History of Philosophy and the Reflective Society. Berlin/Boston: De Gruyter. DOI 10.1515/9783110709292.
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