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Engineering Economics 2019/2020
ENGLISH VERSION
LEARNING OUTCOMES
The aim of the course is to provide students with basic knowledge about microeconomic models (demand and supply functions, market structures, consumers and producers’ choices, perfectly competitive markets and monopolistic markets), as well as about investment analysis (comparison and choice between investment alternatives, basing on the most used parameters like Present Worth, Internal Rate of Return and payback period).
SYLLABUS
Microeconomics
- use of microeconomic theory; positive and normative economic analysis; why to study microeconomics; what is a market
- market mechanism; demand and supply curves; elasticity, both in the short and in the long run
- consumer’s preferences, utility function, budget line and consumer’s optimal choice
- production function, production isoquant, production in the short and in the long run
- cost structures in the short and in the long run and their determinants, optimal production choice
- profit maximization, marginal revenues and marginal costs, conditions for a perfectly competitive market
- average and marginal revenues in a monopolistic market, production decision making in a monopolistic market
Investment analysis
- time value of money, interest and interest rate, simple and compound interests
- nominal and effective interest rates
- economic equivalence and financial factors
- difference between investments and loans, investment projects, investment alternatives
- the “not to invest” alternative and the MARR
- choice between investment alternatives: PW, AE, FW, IRR, payback period
Lecture notes and practical classes are integral part of the program, as well as elements coming from discussions during classes. Please note that lecture notes do not cover all the program, but are meant to integrate and complete what is explained on suggested textbooks.
PREREQUISITES
None
TEACHING METHODOLOGY
Lessons are taught-classes and are sustained by the teacher through lecture notes and through the indication of textbooks. Once a week a practical class is planned, during which students can apply the theoretical economic topics. Even if not mandatory, it is recommended to attend the course.
The teacher promptly provides each information students may need – lecture notes included – through the website
http://didattica.uniroma2.it
in which, each year, there is a specific page for the course.
EXAMINATION PROCEDURES
Written exam
ITALIAN VERSION
OBIETTIVI FORMATIVI
L’obiettivo del corso è di fornire agli studenti le competenze di base necessarie per comprendere le tematiche e i ragionamenti relativi ai modelli base della microeconomia (modello domanda-offerta, funzionamento dei mercati, comportamento di scelta di consumatori ed imprese, funzionamento delle strutture di concorrenza perfetta e monopolio) ed all’analisi e valutazione degli investimenti (confronto fra alternative di investimento in base ai più comuni parametri, quali il VAN, il TIR e il payback period).
PROGRAMMA
Microeconomia
- uso della teoria microeconomica; tipologie di analisi (positiva e normativa); perché si studia la microeconomia; cosa è un mercato.
- il meccanismo di mercato; domanda e offerta; elasticità; elasticità nel breve e nel lungo periodo.
- le preferenze del consumatore; la funzione di utilità; il vincolo di bilancio del consumatore; la scelta ottima del consumatore.
- la funzione di produzione; gli isoquanti di produzione; produzione nel breve periodo e nel lungo periodo.
- le tipologie di costo; il costo nel breve periodo e le sue determinanti; il costo di lungo periodo; scelta ottima di produzione.
- massimizzazione del profitto; ricavo marginale e costo marginale; condizioni di mercato perfettamente concorrenziale.
- ricavo medio e marginale in monopolio; decisione di produzione del monopolista.
Analisi degli investimenti
- il valore del denaro nel tempo; il tasso di interesse; sistemi di computo degli interessi; interesse semplice e composto
- tasso di interesse nominale ed effettivo
- equivalenza economica e fattori finanziari
- differenza fra investimenti e finanziamenti; progetti di investimento; alternative di investimento
- l’alternativa “non investire” e il MARR
- scelta fra alternative di investimento: il PW, l’AE, il FW, l’IRR, il payback period
Sono parte integrante del programma le dispense e le esercitazioni, nonché gli elementi emersi dalla discussione in aula. Inoltre, si sottolinea che le dispense non esauriscono il programma, ma sono ad integrazione di quanto trattato sul libro di testo consigliato.
PREREQUISITI
Nessuno
METODO DI INSEGNAMENTO
Le lezioni si svolgono in presenza e sono supportate dal materiale messo a disposizione dal docente sotto forma di dispense e indicazione di libri di testo. Settimanalmente sono previste esercitazioni sull’applicazione della teoria studiata. Anche se non obbligatoria, la frequenza è fortemente consigliata.
Il docente fornisce tempestivamente tutte le informazioni delle quali gli studenti possono aver bisogno – incluse le dispense – tramite il sito
http://didattica.uniroma2.it
nel quale è presente, ogni anno, la pagina del corso.
METODO DI VALUTAZIONE
Prova scritta