Programma di Dutch And Flemish Art 15th-17th Centuries Lm A:

Artisti olandesi e fiamminghi a Roma, 1575-1700

Il corso si propone di introdurre gli studenti alla conoscenza dei più importanti artisti olandesi e fiamminghi che operarono a Roma tra l'ultimo quarto del XVI e la fine del XVII secolo, ma anche dei generi, delle modalità di circolazione e ricezione delle opere nella città eterna. Particolare attenzione sarà dedicata alla storia sociale dell'arte, alla mobilità artistica e alla storia del collezionismo nel contesto romano, che fu il principale luogo di scambio e contaminazione tra la tradizione figurativa italiana e quella nordica.

1) Fondamenti di storia dell'arte olandese e fiamminga, 1575-1700

2) Il viaggio a Roma

3) I fratelli Bril e la comunità nordica

4) Rubens a Roma

5) I Caravaggisti di Utrecht

6) I Bentvueghels

7) I Bamboccianti

8) Il paesaggio italianizzante

9) I generi pittorici: la ritrattistica, il paesaggio, la natura morta, i notturni, le fantasmagorie.

Inoltre, gli studenti avranno l'opportunità di conoscere i luoghi, gli artisti e le principali opere d'arte fiamminghe e olandesi presenti nelle chiese e nelle collezioni romane.

 

BIBLIOGRAFIA

Gli studenti dovranno dimostrare un'accurata conoscenza dei ppt delle lezioni e dei seguenti testi, forniti dalla professoressa:

a)

H. Vlieghe, Flemish Art and Architecture 1585-1700, New Haven, Yale University Press, 1998, pp. 1-10.

S. Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven, Yale University Press, 1995, pp. 1-6, 18-27.

W. T. Kloek, Northern Netherlandish Art 1580-1620, in Dawn of the Golden Age, exhibition catalogue edited by G. Luijten, A. van Suchtelen, R. Baarsen, W. Kloek, M. Schapelhouman (Amsterdam, Rijksmuseum, 1993-1994), Zwolle, Waanders Uitgevers, 1993, pp. 88-108 (Specialisation).

Entry “Italy”, in Dutch Art. An Encyclopedia, edited by S. D. Mukkerm, New York/London, Garland Publishing Inc., 1997, pp. 196-198.

A.Tamvaki, The Experience of the South. Flemish and Dutch Painters in Italy in the 16th Century, in Greek Gods and Heroes in the Age of Rubens and Rembrandt, exhibition catalogue edited by P. Schoon e S. Paarlberg (Athens, Netherlands Institute and National Gallery-Alexandros Soutzos Museum, 2000-2001/Dordrecht, Dordrecht Museum, 2001), Dordrecht, Dordrecht Museum/Athens, Netherlands Institute and National Gallery-Alexandros Soutzos Museum, 2000, pp. 107-127.

F. Cappelletti, The Enticement of the North: Landscape, Myth and Gleaming Metal Supports, in The Genius of Rome 1592-1623, exhibition catalogue edited by B. L. Brown (London, Royal Academy of Arts, 2001/Rome, Palazzo Venezia 2001), London, Thames & Hudson, 2001, pp. 174-205.

 

b) i testi connessi ad almeno una delle seguenti unità (1, 2, 3); almeno 2 unità per coloro che non possono frequantare il corso regolarmente:

 

Unità 1

I FRATELLI BRIL E LA COMUNITÀ NORDICA

L. Wood Ruby, Landscape in Rome: Adam Elsheimer and Paul Bril, in Adam Elsheimer, edited by A.Thielemann and S. Gronert, München, Hirmer, 2008, pp. 51-70.

N. Sluijter-Seijffert, Cornelis van Poelenburch 1594/5-1667. The paintings, Amsterdam, John Benjamins Publishing Company, 2016, pp. 41-61 (Developments in landscape painting from around 1590 to 1620).

S. Quach McCabe, Many hands, many lands: collaborative copper painting by Hans Rottenhammer, Pail Bril, and Jan Brueghel I, in Many Antwerp Hands. Collaborations in Netherlandish Art, edited by A. D. Newman e L. Nijkamp, Turnhout, Harvey Miller Publishers, 2021, pp. 93-111.

Biography of Paul Bril, in Drawn to the warmth. 17th-century Dutch artists in Italy, exhibition catalogue edited by P. Schatborn (Amsterdam, Rijksmuseum, 2001), Amsterdam, Waanders Publishers, 2001.

Biographies of Jan Brueghel I and Adam Elsheimer, in The Genius of Rome 1592-1623 (cit.).

 

Unità 2

RUBENS A ROMA

M. Jaffé, Rubens in Italy, Oxford, Phaidon, 1977, pp. 59-66 (His Undertakings 1600-1603), pp. 85-99 (Working for the Oratorians 1606-1608).

N. Büttner, Rubens, the First of the Caravaggisti, in Rubens e la cultura italiana 1600-1608, edited by R. Morselli and C. Paolini, Rome, Viella, pp. 103-116.

M. Pointon, Colur and tactility: lithic influence during Ruben’s period in Italy, in Rubens e la cultura italiana 1600-1608 (cit.), pp. 183-195.

A.Aymonino e E. Dodero, The Smell of Stone: Rubens and the Statues of Rome, Los Angeles, J. Paul Getty Museum, 2021, pp. 29-41.

Biography of Rubens, in The Genius of Rome 1592-1623(cit.).

 

Unità 3

I CARAVAGGISTI DI UTRECHT

G. J. van der Sman, Caravaggio and the Painters of the North, in Caravaggio and the Painters of the North, exhibition catalogue edited by G. J. van der Sman (Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 2016), Madrid, Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2016, pp. 13-23.

G. Capitelli, Dutch Caravaggists in Rome, in Caravaggio and the Painters of the North, in Caravaggio and the Painters of the North (cit.), pp. 32-41.

F. Cappelletti, Northern Artists in Vincenzo Giustiani’s Palazzo: Living in a Baroque Palace in Rome, 1600-38, in Caravaggio and the Painters of the North (cit.), pp. 25-31.

W. Franits, The paintigs of Dirck van Baburen. Catalogue Raisonné, Amsterdam, John Benjamins Publishing, 2013, pp. 5-34 (An Extended Stay in Italy ca. 1612/1613-1620).

Biographies of Dirck van Baburen, Gerard van Hontorst, Hendrick Terbrugghen, in Dutch Art. An Encyclopedia (cit.).

 

c) i testi connessi ad almeno una delle seguenti unità (4, 5, 6); almeno 2 unità per coloro che non possono frequantare il corso regolarmente:

 

Unità 4

I BENTVEUGHELS

J. Verberne, TheBentvueghels (1620/1621-1720) in Rome, in Drawn to the warmth (cit.), pp. 22-32.

T. Kren, Chi non vuol Baccho. Roeland van Laer’s burlesque painting about Dutch artists in Rome, in «Simiolus», 1980, 11, pp. 63-80.

S. Janssens, Between conflict and recognition: the Bentvueghels, in «Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten», 2001, pp. 56-85.

 

Unità 5

I BAMBOCCIANTI

D. A. Levine, The Roman limekilns of the Bamboccianti, in «The Art Bulletin», 70, pp. 569-589.

S. Baverez, Bambocciata: Investigatig a “Would-be Genre”, in Definitions, Artistic Practices, Market & Society, edited by M. Osnabrugge, Turnhout, Brepols, 2021, pp. 101-121.

Biography of Pieter van Laer in in Drawn to the warmth (cit.).

 

Unità 6

IL PAESAGGIO ITALIANIZZANTE

P. Schatborn, Dutch artists in Italy and The Journey to the South, in Drawn to the warmth. 17th-century Dutch artists in Italy, exhibition catalogue edited by P. Schatborn (Amsterdam, Rijksmuseum, 2001), Amsterdam, Waanders Publishers, 2001, pp. 10-21.

Biographies of Cornelis Poeleburch, Barthomoeus Breenbergh, Herman van Swanewelt, Karel Dujardin, Jan Both, Jan Asselijn, in Drawn to the warmth (cit.).

 

d) 2 dei seguenti saggi (a scelta), sui generi pittorici; 4 per coloro che non possono frequentare il corso regolarmente:

 

RITRATTISTICA

C. Whitfield, Portraiture: From the “Simple Portrait” to the “Ressemblance Parlante”, in The Genius of Rome 1592-1623 (cit.), pp. 142-171.

PAESAGGIO

P. Cavazzini, Towards the Pure Landscape, in The Genius of Rome 1592-1623 (cit.), pp. 208-243.

NATURA MORTA

L. Laureati, Painting Nature: Fruit, Flowers adn Vegetables, in The Genius of Rome 1592-1623 (cit.), pp. 68-88.

NOTTURNI

L. J. Slatkes, “An Ineffable Light and Splendour”: Nocturnes, Night Scenes and Artificial Illumination, in The Genius of Rome 1592-1623 (cit.), pp. 306-325.

FANTASMAGORIE

T. De Nile, Rethinking Swanenburg. The Rise and Fortune of New Iconographies of the “hell” in Italy and the Northern Netherlands, inQuestioning Pictorial Genres in Dutch Seventeenth-Century Art (cit.), pp. 291-309.