• Tipologia: Corso Di Laurea Magistrale Dm.270/04
  • Settore Ministeriale: L-FIL-LET/12
  • Metodi di insegnamento: Frontale
  • Metodi di valutazione: Scritto E Orale
  • Prerequisiti: Good command of the Italian language and grammar (B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages).
  • Obiettivi: The course aims - to provide students with the principles of theoretical study of the diatopic variation in Italy; - to lead students to the comprehension of the historical causes of the present-day situation; - to connect the regional variation with the socio-cultural history of Italy. By the end of the course students are expected to be able 1) KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING - to describe, with the proper scientific terminology, the main regional varieties; - to understand and to describe the linguistic features of the major linguistic areas; 2) APPLYING KNOWLEDGE - to identify the linguistic variants involved in diatopic variation; - to identify the socio-linguistic features of the major linguistic areas; 3) MAKING JUDGEMENTS - to make informed and independent judgment about the use of diatopic varieties and variants in relation to standard Italian; 4) COMMUNICATION SKILLS - to choose the most appropriate variety and variants for the present communication; 5) LEARNING SKILLS - to be acquainted with the main linguistic analysis tools (dictionaries, grammars, websites); - to improve their skill to acquire the linguistic norms and the appropriate writing techniques in order to make the communication clear, correct and intelligible.
  • Ricevimento: SONO GRATO AGLI STUDENTI CHE CONTROLLANO I PROGRAMMI E GLI ORARI DEI MIEI CORSI IN QUESTO SITO! -------- (A) - LE LEZIONI DI STORIA DELLA LINGUA DELLE LAUREE MAGISTRALI 2021-2022 SI TERRANNO DAL 4 OTTOBRE 2021 IN PRESENZA CON IL SEGUENTE ORARIO: lunedi' 16-18; mercoledi' 11-13; venerdi' 11-13. -------- (B) - IL PROGRAMMA DEL CORSO MAGISTRALE 2021-2022 DEL PROF. TRIFONE E' RIPORTATO IN TOTEM DELPHI. SI TROVA ANCHE IN DIDATTICA WEB, CLICCANDO PRIMA SU MODULI E POI SU PROGRAMMA, OPPURE CLICCANDO SU MODULI > FILES. -------- (C) - NOME AULA VIRTUALE: TRIFONE-8047932-STORIA_DELLA_LINGUA_ITALIANA_LM -------- (D) - LINK AULA VIRTUALE (COPIARE E INCOLLARE SU GOOGLE): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c73280b648c49768cbbcff0a41eb44f%40thread.tacv2/conversations?groupId=5d5a76cd-f31d-4aea-82db-d663cb705dc3EtenantId=24c5be2a-d764-40c5-9975-82d08ae47d0e --------- (E) - UN LINK DIRETTO ALL'AULA VIRTUALE SI TROVA NELLE INFORMAZIONI DI DIDATTICAWEB SUL CORSO DI LAUREA MAGISTRALE IN "Scienze dell'informazione, della comunicazione e dell'editoria".

• A.A.: 2021/2022
  • Obbligo di Frequenza: No